امروزه مشتریان برای تصمیم گیری و خرید می خواهند با صرف کمترین زمان، بهترین انتخاب را داشته باشند، بنابراین شما برای موفقیت در هر کسب و کاری باید از سایر رقبای خود پیشی بگیرید. در ادامه نکاتی را با هم مرور خواهیم کرد که برای دستیابی به برتری رقابتی، باید به آن ها توجه داشته باشید :
تحقیق درباره رقبا
وجود رقبا نباید مانع شروع و حرکت شما شود اما نه به این معنی که نسبت به آنها بی توجه باشید. شما برای موفق شدن و بهتر بودن از رقبا، به آنها نیاز دارید. با اطلاعات کامل و دقیقی که از فعالیت آنها بهدست میآورید، میتوانید برای کسب و کار خود یک برنامه هوشمندانه بریزید و بدانید که باید روی بهبود چه چیزهایی بیشتر تمرکز کنید.
بخش کوچکتری از بازار
بهتر است روی بخش کوچکی از بازار تمرکز کنید. هر زمان که از وجود رقبا دلسرد و نگران شدید؛ به این فکر کنید، که شما قرار نیست در همان مقیاس فعالیت کنید. لازم نیست از همان ابتدا بازار هدف بزرگی را در نظر داشته باشید. یک محصول مشخص را در نظر بگیرید، با انتخاب مناسب کالا و تمرکز روی مخاطبان همان محصول، کم کم مشتری خود را پیدا می کنید.
مزیت رقابتی
اگر محصول یا خدمت شما مانند رقبایتان باشد، هیچ برگ برندهای نسبت به آنها ندارید. تازه، کار دشوارتری برای پیدا کردن مشتری دارید، چون رقبایتان احتمالا اعتبار بیشتری نزد مشتریان دارند. نکته لازم، بهتر بودن محصول یا خدمت شما نسبت به آنهاست. رفع مشکلات رقبا یا اضافه کردن یک مزیت نسبت به آنها، شانس شما را برای جذب مشتری و گرفتن سهمی از بازار بالا میبرد.
فرصت استفاده از محصول
صحبت کردن دربارۀ محصول و ویژگیهای آن، به تنهایی برای فروش کافی نیست؛ خصوصا اگر محصول یا خدمتی جدید ارائه میدهید. گاهی باید آن را در دست مشتری قرار دهید تا خودش متوجه ویژگیهای آن شود. مثلا یک پیشنهاد این است که روی محصولات خود، هدایای تبلیغاتی از نمونه دیگر محصولاتتان قرار دهید.
عدم مقایسه با رقبا
اینکه در شروع، برای رسیدن به رقبا، انتظار زیادی از خود داشته باشید، اشتباه است. چون آنها هم، از ابتدا این نبودهاند و به مرور رشد کردهاند. بهترین کار برنامهریزی قدم به قدم برای فروش خودتان است؛ در حالی که نسبت به رقبایتان آگاهی کامل دارید. بعد از مدتی، اگر اقدامات بازاریابی را خوب انجام داده باشید، مشتریان کم کم به سمت شما خواهند آمد.